lördag 25 augusti 2012

Phonetik - Word Famous [Sound of Speech EP 1999]

Jag gav ut denna EP 1998.
Peter Aka Phonetik och jag lärde känna varandra under åren jag drev min butik Rag and Bones i Umeå. Rag and Bones var nog Sveriges första renodlade Streetwear butik och van massor med priser under årens lopp. Tidningen Cafe utnämnde butiken till Norrlands guld klimp, nog på grund av Tony Zolias som var en stamkund och talade alltid gott om butiken.
Vi gav ut 300 ex av skivan, den här blivit en klassiker inom Svensk Hip Hop, och det var även den första Hip Hop skivan som kom ut på Vinyl från Norrland.
Mina två exemplar som jag hade var i väldigt dåligt skick, men med lite hjälp av Tony Ernst så är jag nu ägare av en helt oanvänd.
Peter hade spelat in låtarna ett eller två år innan så jag tror att han var omkring 16 år när skivan producerades av Sundsvalls veteranerna Superscientifiku.
Och ett stort tack till Jose Saxlund som hjälpte oss på traven




 

  



3 kommentarer:

  1. Helt sanslöst bra platta. Det bästa som fanns inom svensk rap när den kom ut.

    SvaraRadera
  2. Se till att den nyproduceras! Är ju stört omöjlig att få tag på och den saknas i min samling!

    SvaraRadera
  3. se till och släppa om den i 500 ex igen. lär sälja slut direkt.

    SvaraRadera